Διατροφικοί Μύθοι

Καθημερινά ακούμε πάρα πολλές πληροφορίες σχετικά με τη διατροφή, που προέρχονται κυρίως από την τηλεόραση, τα περιοδικά, αλλά και το διαδίκτυο. Πολλές από αυτές είτε είναι λανθασμένες, είτε έχουν μεταποιηθεί κατά την αναπαραγωγή τους, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται πολλοί μύθοι γύρω από διατροφικά θέματα, οι οποίοι μικρή σχέση έχουν με την πραγματικότητα. Οι μύθοι αυτοί, συχνά γίνονται ευρέως αποδεκτοί από την κοινή γνώμη. Έτσι λοιπόν, το άρθρο αυτό έχει σκοπό να αποκαταστήσει κάποιους από αυτούς.

Μύθος 1ος: “Τα αναψυκτικά προκαλούν κυτταρίτιδα”

Η κυτταρίτιδα είναι μία δερματική πάθηση, η οποία οφείλεται κατ’εξοχήν σε προβλήματα της κυκλοφορίας του αίματος, σε ορμονικές διαταραχές και σε διαταραχές του εσωτερικού των λιποκυττάρων. Δεν υπάρχει καμία επιστημονική έρευνα που να αποδεικνύει ότι τόσο η κατανάλωση ανθρακικού όσο και καφεΐνης έχει οποιαδήποτε σχέση με τη δημιουργία κυτταρίτιδας. Αυτό που μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπισή της είναι η αύξηση της φυσικής δραστηριότητας -έτσι ώστε να υπάρχει καλύτερη κυκλοφορία αίματος- καθώς και μία διατροφή πλούσια σε φρούτα και λαχανικά.

Μύθος 2ος: “Το μαύρο ψωμί παχαίνει λιγότερο από το λευκό”

Αυτή είναι μια αρκετά συχνή παρεξήγηση. Το μαύρο ψωμί, όπως και γενικότερα τα προϊόντα ολικής άλεσης, συστήνονται στα πλαίσια ενός υγιεινού διαιτολογίου. Αυτό οδηγεί πολλούς να πιστεύουν ότι έχει λιγότερες θερμίδες από το κανονικό. Η αλήθεια όμως είναι ότι οι θερμίδες που μας παρέχει δεν έχουν σχεδόν καμία διαφορά από αυτές που μας δίνει το λευκό. Η διατροφική ανωτερότητα του μαύρου ψωμιού συνίσταται στην περιεκτικότητά του σε φυτικές ίνες, οι οποίες προάγουν την υγεία μας. Παράλληλα είναι πλουσιότερο σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β που σχετίζονται με την καλή λειτουργία τόσο του νευρικού μας συστήματος όσο και του μεταβολισμού μας.

Μύθος 3ος: “Τα μακαρόνια παχαίνουν”

Τα μακαρόνια, όπως και πολλά άλλα αμυλούχα τρόφιμα, βρίσκονται στη βάση της Μεσογειακής Πυραμίδας. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να καταναλώνονται καθημερινά – να αποτελούν, δηλαδή, τη βάση της καθημερινής μας διατροφής. Αυτό που κάνει τα μακαρόνια “παχυντικά” είναι ο τρόπος παρασκευής τους καθώς και η ποσότητα στην οποία τα καταναλώνουμε. Αποφεύγοντας, λοιπόν, τις πλούσιες σε λιπαρά σάλτσες και το βούτυρο, και προτιώντας μια απλή μακαρονάδα με σάλτσα ντομάτας, λαχανικά, μυρωδικά και ελαιόλαδο, έχουμε ένα ιδανικό πιάτο με λίγες θερμίδες και πολλά θρεπτικά συστατικά.

Μύθος 4ος: “Τα σπορέλαια έχουν λιγότερες θερμίδες από το ελαιόλαδο”

Όλα τα λίπη και τα έλαια έχουν ακριβώς τις ίδιες θερμίδες, δηλαδή 9 θερμίδες ανά γραμμάριο ή 135 θερίδες ανά κουταλιά της σούπας. Το ελαιόλαδο, ωστόσω, υπερτερεί έναντι των άλλων ελαίων, λόγω της θρεπτικής του αξίας, αφού είναι πλούσια πηγή βιταμίνης Ε και άλλων αντιοξειδωτικών, ενώ είναι πλούσιο σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα. Όλα τα παραπάνω έχουν αποδεδειγμένη καρδιοπροστατευτική δράση. Επίσης, το ελαιόλαδο είναι πιο ανθεκτικό σε υψηλές θερμοκρασίες από τα σπορέλαια, που σημαίνει ότι δεν σχηματίζει εύκολα trans λιπαρά οξέα, τα οποία ξέρουμε ότι αυξάνουν τον κίνδυνο καρδιαγγειακών νοσημάτων.

Μύθος 5ος: “Υπάρχουν συνδυασμοί τροφίμων που παχαίνουν”

Δεν υπάρχει καμία επιστημονική έρευνα που να έχει αποδείξει μέχρι σήμερα ότι κάποιοι συνδυασμοί τροφίμων -όπως κρέας με ρύζι ή κοτόπουλο με μακαρόνια- προκαλούν αύξηση βάρους. Αντιθέτως, ένα γεύμα θεωρείται ισορροπημένο όταν περιλαμβάνει τρόφιμα από διάφορες ομάδες τροφίμων, αφού παρέχει περισσότερα θρεπτικά συστατικά. Ας μην ξεχνάμε τη Μεσογειακή Διατροφή, η οποία έχει πολύ γνωστά οφέλη για τον οργανισμό μας και την υγεία μας, και στην οποία τα περισσότερα φαγητά που συναντάμε, συνδυάζουν πηγές πρωτεΐνης με πηγές αμύλου. Η διατήρηση, λοιπον, του βάρους μας επιτυγχάνεται με τη διατήρηση του ισοζυγίου ενέργειας -να μην τρώμε, δηλαδή, περισσότερο από τις θερίδες που χρειάζεται ο οργανισμός μας.

Μύθος 6ος: “Το λεμόνι, το ξύδι, ο ανανάς και η κανέλα είναι λιποδιαλυτικά”

Κατ’αρχήν να ξεκαθαρίσουμε κάτι: δεν υπάρχουν λιποδιαλυτικά τρόφιμα ή ουσίες! Ουσίες ή τρόφιμα δηλαδή που να διαλύουν το λίπος που έχουμε αποθηκευμένο στο σώμα μας. Ο μηχανισμός της λιπόλυσης στον οργανισμό μας είναι συγκεκριμένος: όταν το σώμα μας χρειάζεται ενέργεια και έχουν αδειάσει οι αποθήκες υδατανθράκων, τότε ενεργοποιεί το λίπος που ειναι αποθηκευένο στα λιποκύτταρα σε μορφή τριγλυκεριδίων, έτσι ώστε να τα διασπάσει σε ελεύθερα λιπαρά οξέα, και αυτά να μπούν στην κυκλοφορία του αίματος για να παρέχουν ενέργεια. Ακόμα και στην περίπτωση, επομένως, που υπήρχε ένα “μαγικό” τρόφιμο ή μία “μαγική” ουσία που θα προωθούσε την παραπάνω διαδικασία, από τη στιγμή που δεν θα είχε ανάγκη από ενέργεια το σώμα μας, τα λιπαρά οξέα, θα ξανασχημάτιζαν τριγλυκερίδια, προκειμένου να αποθηκευτούν στα λιποκύτταρά μας. Συνεπώς, δεν υπάρχει κανένα τρόφιμο, καρύκευμα ή ουσία που να προωθεί την καύση λίπους.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s