Κάψιμο Λίπους: Μύθοι & Πραγματικότητα

Σήμερα, όσο ποτέ, επικρατεί μία εμμονή με το αδυνάτισμα. Η ενασχόληση με το μέγεθος του σώματος και το να είναι κανείς λεπτός φαίνεται να έχει λίγα αποτελέσματα – εκτός από το να αυξάνει τα κέρδη της βιομηχανίας αδυνατίσματος. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, οι Έλληνες παχαίνουν όλο και περισσότερο κάθε χρόνο – ενώ την ίδια στιγμή, όλοι και περισσότεροι είναι αυτοί που προσπαθούν να χάσουν βάρος.

Όσο αυξάνει η ενασχόληση του κόσμου με τις δίαιτες και το αδυνάτισμα, τόσο αυξάνουν και οι διάφοροι επιτήδιοι που κερδίζουν χρήματα διαδίδοντας ψέμματα. Δεν υπάρχει τίποτα που να μπορεί να σταματήσει τους προκλητικούς ισχυρισμούς και τις υποσχέσεις μόνιμου αδυνατίσματος που δελεάζουν τους απεγνωσμένους και ευκολόπιστους που ακολουθούν το ένα μαγικό πρόγραμμα αδυνατίσματος μετά το άλλο. Τίποτα άλλο, εκτός από έναν ενημερωμένο καταναλωτή.

 Εξερευνώντας τους μύθους: Προκλητικοί ισχυρισμοί

Οι διαφημίσεις που αφορούν δίαιτες και προγράμματα απώλειας βάρους είναι στοχευμένες για να προσελκύουν υπέρβαρα άτομα – ευάλωτα σε ακραίες δίαιτες ή μαγικές λύσεις που υπόσχονται απώλεια 5 ή περισσότερων κιλών ανά βδομάδα. Υπάρχουν χιλιάδες βιβλία διαθέσιμα, καθώς και πάνω από 10.000 παραλλαγές διαιτών και άρθρα για το πώς να χάσει κανείς βάρος. Συνήθως οι ισχυρισμοί που γίνονται βασίζονται σε εσφαλμένες υποθέσεις. Παρόλα αυτά, υπάρχουν πολλά άτομα που θέλουν να τους πιστέψουν και σπαταλούν τα χρήματά τους κυνηγώντας φρούδες ελπίδες. Ένα μεγάλο πρόβλημα είναι ότι ο περισσότερος κόσμος – συμπεριλαμβανομένων των αθλητών – ξέρουν πολύ λίγα σχετικά με τη διατροφή και ακόμα λιγότερα σχετικά με τις διαδικασίες του μεταβολισμού. Αυτή είναι η μόνη εξήγηση του γιατί εξακολουθούν να δέχονται παράξενους ισχυρισμούς που δεν έχουν καμία επιστημονική βάση.

Κάποια παραδείγματα:

  1. Μύθος: “Το γκρέιπφρουτ είναι λιποδιαλυτικό”photolibrary_rf_photo_of_grapefruit

Πραγματικότητα: Το γκρέιπφρουτ είναι ένα θαυμάσιο εσπεριδοειδές που περιέχει βιταμίνη C, βιταμίνες του συμπλέγματος Β και ιχνοστοιχεία. Είναι όμως και αρκετά όξινο, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε στομαχικές διαταραχές, εάν καταναλώνεται σε μεγάλες ποσότητες. Το γκρέιπφρουτ είναι μία πολύ καλή πηγή απλών υδατανθράκων που μπορούν να παρέχουν γρήγορα ενέργεια, όπως πολλά άλλα φρούτα. Δεν έχει όμως λιποδιαλυτικές ιδιότητες. Είναι αλήθεια ότι αν αντικαταστήσει κανείς ένα ισορροπημένο γεύμα με ένα γκρέιπφρουτ θα μειώσει τις θερμίδες που καταναλώνει, κάτι που θα έχει ως αποτέλεσμα απώλεια βάρους – μια απώλεια βάρους, όμως, που μπορεί να κρύβει παγίδες.

  1. Μύθος: Η κλασική δίαιτα, όπου “οι θερμίδες δε μετράνε”, αλλά ισχυρίζεται ότι η σειρά ή ο συνδυασμός με τον οποίο καταναλώνονται τα τρόφιμα επηρεάζει το πόσο πολύ παχαίνουν.

Πραγματικότητα: Το γεγονός είναι ότι οι θερμίδες είναι η μονάδα μέτρησης της ενέργειας που παράγει ένα συγκεκριμένο τρόφιμο όταν μεταβολίζεται στο σώμα και αυτό είναι που καθορίζει το πόσο “παχυντικό” είναι ένα τρόφιμο. Αυτό που παίζει ρόλο είναι αν ένα άτομο τρώει περισσότερες θερμίδες από αυτές που χρειάζεται – τότε αυτές θα αποθηκευτούν στο σώμα ως λίπος, ανεξάρτητα από το αν το τρόφιμο περιείχε πρωτεΐνες, υδατάνθρακες ή λίπος.

Η μαγική λύση: Επικίνδυνοι ισχυρισμοί

Cellulite_Body_WrapsΤύλιγμα του σώματος

Υπάρχουν διάφορες μέθοδοι που χρησιμοποιούν κάποια μορφή τυλίγματος του σώματος με σκοπό την εφίδρωση και, θεωρητικά, την απώλεια λίπους. Οι περισσότερες από αυτές κάνουν χρήση κάποιου “λιποδιαλυτικού” προϊόντος, το οποίο ακολουθείται από τύλιγμα του σώματος ή του σημείου του σώματος που μας ενδιαφέρει με κάποια μεμβράνη ή συσκευή παραγωγής θερμότητας (θερμοκουβέρτες ή θερμικές ζώνες με δόνηση). Άλλες μέθοδοι, απλά προτείνουν τη χρήση τυλίγματος με μεμβράνη στην περιοχή της κοιλιάς ή άλλων ολόσωμων ρούχων από ελαστικά υλικά που δεν αναπνέουν, με ταυτόχρονη άsauna_suitσκηση, έτσι ώστε να αυξηθεί η εφίδρωση. Οι μέθοδοι αυτές ισχυρίζονται ότι, με την εφίδρωση αυτή, τραβούν νερό και τοξίνες από τα λιποκύτταρα (το λιπώδη ιστό, όπου αποθηκεύεται το λίπος), οδηγώντας με αυτόν τον τρόπο στη συρρίκνωσή τους, ενώ οι τοξίνες και το νερό απομακρύνονται από το σώμα μέσω του ιδρώτα και των ούρων.

Εδώ πρέπει 31dUkRigHlL._SL500_AA300_να αναφέρουμε ότι το λίπος αποτελείται ΜΟΝΟ από λίπος! Τίποτα άλλο, ούτε νερό, ούτε τοξίνες. Οπότε, εκτός του ότι οι παραπάνω μέθοδοι δεν είναι αποτελεσματικές, πρέπει να τονίσουμε ότι είναι και επικίνδυνες, καθώς δεν αφήνουν το σώμα να αναπνεύσει και τον ιδρώτα που παράγεται κατά την άσκηση να εξατμιστεί. Ο ιδρώτας αποτελείται από νερό, καθώς και κάποια ιχνοστοιχεία και είναι ο μόνος τρόπος με τον οποίο ο οργανισμός μας αποβάλλει την επιπλέον θερμότητα. Όταν εμποδίζουμε τον ιδρώτα μας να εξατμιστεί, η θερμοκρασία του σώματός μας ανεβαίνει, με αποτέλεσμα να διατρέοχυμε κίνδυνο ακόμα και θερμοπληξίας!

Διάφορες Δίαιτεςlow-calorie-mouth-taped-300x350

Δίαιτες φτωχές σε υδατάνθρακες

Η πολύ αυστηρή μείωση υδατανθράκων διαταράσσει την χημική ισορροπία του σώματος με τέτοιο τρόπο ώστε να αποβάλλονται τα υγρά των μυών. Παρότι αυτό μας δίνει την ψευδαίσθηση της απώλειας βάρους, δε χάνεται λίπος, αλλά καταστρέφεται ο μυϊκός ιστός και εκκρίνεται νερό που αποτελεί μεγάλο μέρος αυτού του ιστού. Όλη αυτή η απώλεια νερού, τελικά θα ανακτηθεί. Άλλωστε, οι υδατάνθρακες (πατάτες, ρύζι, λαχανικά, όσπρια, ζυμαρικά, ψωμί) είναι εξαιρετικές πηγές ενέργειας.

Δίαιτες μονοφαγίας

Αυτές οι δίαιτες επιτρέπουν την κατανάλωση ενός μόνο είδους τροφίμου, όπως φρούτα ή λαχανικά, κ.τ.λ. Είτε είναι για εβδομάδες ή για μήνες, αυτές οι δίαιτες εξαρτώνται από το πόσο καιρό μπορεί κανείς να ανεχτεί το ρύζι με 500 διαφορετικούς τρόπους. Καμία κατηγορία ή ομάδα τροφίμων από μόνη της δεν περιέχει αρκετά θρεπτικά συστατικά ώστε να διατηρήσει υγιές το σώμα και τον οργανισμό. Έρευνες δείχνουν ότι όσο περισσότερο κάνει δίαιτες ένα άτομο, τόσο μικρότερη είναι η πιθανότητα να χάσει βάρος και να το διατηρήσει. Κάθε φορά που ακολουθεί μια καινούργια δίαιτα, χρειάζεται περισσότερο χρόνο να χάσει βάρος και αυτό επιστρέφει κάθε φορά, όλο και πιο εύκολα.

Networking-Diet-YoYo-Mitchell-FromΓιατί;;;

Επειδή αυτές οι πρακτικές που αναφέραμε δημιουργούν ένα φαινόμενο στο σώμα, γνωστό ως το φαινόμενο γιο-γιο. Αυτό συμβαίνει συνήθως επειδή το σώμα προσπαθεί να προσαρμόσει το μεταβολισμό του στις συνθήκες, οι οποίες συχνά αποτελούνται από ελάχιστη κατανάλωση φαγητού, συνεπώς το σώμα μαθαίνει να επιτελεί τις λειτουργίες του με λιγότερες θερμίδες, κάνοντας όλο και πιο δύσκολη την απώλεια βάρους.

Τα δεδομένα για μόνιμη απώλεια βάρους (δηλ. λίπους)

Πολλοί από εσάς ήδη προσέχετε τι τρώτε και ακολουθείτε κάποιο πρόγραμμα γυμναστικής, που είναι μια πολύ καλή αρχή. Θα αναφέρουμε, λοιπόν, κάποιες δοκιμασμένες και επιτυχείς οδηγίες για απώλεια βάρους – οι οποίες βασίζονται σε επιστημονικά δεδομένα.

  1. Η διατροφή σας θα πρέπει να αποτελείται από υδατάνθρακες σε ποσοστό τουλάχιστον 50% της συνολικής θερμιδικής σας πρόσληψης.
  2. Διατηρήστε τη θερμιδική σας πρόσληψη τουλάχιστον στις 1200 θερμίδες ημερησίως. Αυτό δεν είναι ένα τυχαίο νούμερο. Έρευνες δείχνουν ότι δίαιτες με χαμηλότερη θερμιδική πρόσληψη αδυνατούν να καλύψουν τις ημερήσιες ανάγκες σε απαραίτητα μικροθρεπτικά συστατικά (βιταμίνες & ιχνοστοιχεία).
  3. Αυξήστε την αεροβική σας δραστηριότητα για να διεγείρετε τη χρήση του αποθηκευμένου λίπους και να βελτιώσετε την ικανότητα της ινσουλίνης να ρυθμίζει το σάκχαρο αίματος. Ασχοληθείτε με οποιαδήποτε μορφή καρδιαγγειακής άσκησης: ποδηλασία, τρέξιμο, περπάτημα, στεπ…
  4. Μην προσπαθήσετε να χάσετε πάνω από 1 κιλό λίπος την εβδομάδα. Ένας ακόμη πιο ρεαλιστικός στόχος είναι μισό κιλό εβδομαδιαίας απώλειας λίπους.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s